Vad är påverkbart och inte?

Vad kan jag göra något åt och vad kan jag inte göra något åt?

Idag, skönt tillbaka lutad i den mörkgröna skinnfåtöljen, fick jag fundera på mina krav. Jag har enorma krav på mig själv, men att se vad jag kan påverka och inte är inte lätt alla gånger.

Dagens krav:
Min mormor är sjuk, inte gammal egentligen, men tillräkligt allvarligt för att inte veta hur längen det kommer att gå innan hon kanske lämnar oss. Min lillasyster har fått borelia och bor utomlands, hennes lilla ettåriga dotter är även hon sjuk i feber och förkylning. Min mamma jobbar heltid och kommer inte hem förrens sena kvällar. Hon slits mellan mormors tillstånd och min systers tillstånd, ja även mitt såklart. Dessa fyra underbara personer är min familj, vilket för mig blir känslosamt när jag vill att de ska må bra.

Vad kan jag påverka?

Jag kan inte påverka min mormors tillstånd. Den känns jobbig, men jag kan inte påverka den.
Min systers tillstånd är inte heller något jag kan påverka, inte mer än att finnas där och låta henne veta att jag tänker på henne och min underbara systerdotter.
Vad kan jag påverka gällande min mamma? Jag kan inte ta över hennes jobb hur mycket jag än skulle vilja. Jag kan inte ta över hennes mamma roll, även om jag för en stund skulle vilja, inte heller kan jag ta över hennes dotter roll.

Vad kan jag då göra?

Det jag KAN påverka och göra utifrån mig, är att ge min lillasyster möjligheten att komma hem i någon vecka...OM hon själv vill. Genom det, ge henne möjligheten att träffa mormor, få lite avlastning med dottern från människor som hon vet älskar henne, ge mamma möjligheten i att slippa slitas mellan alla delar. Därav även underlätta för mig själv. Den delen kan jag påverka. VILL hon komma hem ett tag, kan jag ge henne en biljett hem...DEN delen är påverkbar! Det andra kan jag inte göra något åt...


Kommentarer
Postat av: Uffematten

Det ÄR jobbigt att slitas mellan en massa som man gärna skulle vilja kunna göra något åt...

Jag hoppas att det lättar för er allihop och att din syster kan få några dagar med dig och resten av familjen.



Ha en jättefin helg och TACK för din snälla kommentar hos mig! Den uppskattades - massor!!!



Jättekram!

2010-03-19 @ 15:42:35
URL: http://uffematten.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0