Att hitta RÄTT!

Att ha PTSD är ingen enkel match. När min läkare i början ställde den diagnosen, förstod jag inte varför. Min uppfattning var att bara de som upplevt riktigt svåra saker, som barn i krig, soldater och alla de som verkligen hade varit med om något svårt, kunde få PTSD.
Det tog 2 år för mig, att verkligen förlika mig med att JAG har det, förstå att jag har det.
När jag nu här i min blogg läser om vad jag varit med om, ser jag, att jag haft en massa trauman som kan frambringa just PTSD, svåra situationer. Eftersom jag förträngt det mesta, inte velat prata om det som hänt, har åren flytit på men mina spöken har kommit ikapp. Jag är tacksam för det, jag är tacksam för den förståelse och insikt jag fått de senaste dagarn. Nu kan jag börja jobba med det!

Min terapeut har varit guld värd, ser jag nu. Det är många gånger jag funderat över vad jag gjort där. Jag har funderat över vad läkarna har missat och hittat egna "sjukdommar" som ett farligt spindelbett när jag var i Sydafrika, muskelsjukdom, virus, långdragen bältros, hjärt eller ryggfel...gud vad med prover de tagit på mig!

Mitt trauma var för åtta år sedan och under en lång tid, men PTSD behöver inte, det måste inte komma direkt. Det kan visa sig flera år efteråt.

Jag gick till en sjukgymnast under ett och ett halvt års tid, där jag kämpade med att lära mig gå, sitta och stå rätt.
Jag har min andra sjukgymnast, som "knådar" mina onda muskler och tränar när jag kan. Han går jag hos fortfarande. Dessa har hjälp mig otroligt mycket som en del av min rehabilitering.
Spikmatta, det började jag med för bara några veckor sedan och den är toppen, den rekommenderar jag varmt!

Man måste testa sig fram, se vad som är rätt för just dig, då i samband med terapi såklart!

Jag har en till del, som kom i min väg för ca ett år sedan. Den delen heter Olof Röhlander. Han är mental coach och mental styrketränare. Jag fick en skiva av hans mamma som jag lyssnar på med jämna mellanrum. Där har jag fått mina AHA upplevelser och den gör min vardag så mycket enklare! Hans skiva "PEPTALK" är fantastisk!
Ni hittar den på hans hemsida www.upphopp.se

Kommentarer
Postat av: Ulla

Välkommen till bloggvärlden. Jag började blogga pga min svåger och i början gjorde ett inlägg då och då. Men bloggen "räddade" mitt förnuft efter att min svägerska hastigt dog i en trafikolycka. Då blev det viktigt för mig att skriva ner och fota allt det vackra vi har omkring oss. Jag ville så att säga vara förberedd på att livet kan ta slut imorgon och då ville jag inte ångra att jag inte tog tillvara på livet. Nuförtiden njuter jag av att vakna varje morgon och känna att jag mår bra och att livet är gott.

2010-02-08 @ 18:14:28
URL: http://ulla67.blogg.se/
Postat av: diagnosPTSD

Tack Ulla!

Ja, visst är det viktigt att hitta rätt sätt att få utlopp för allt, på ett eller annat sätt. Att ha en vågskål av även det som är vackert och betyder något påsitivt, tar en frammåt.

Tack för att du tittade in. "En underbar dag i sänder" =)

Kram!

2010-02-09 @ 09:22:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0